Національний банк України за технічної допомоги Міжнародного валютного фонду підготував проект дорожньої карти для посилення нагляду в сфері боротьби з відмиванням “брудних” грошей і фінансуванням тероризму. Його реалізація дозволить Національному банку зосередити більше уваги на адекватності механізмів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму в фінансових установах і припинити функції розслідування.
Такий підхід передбачено в Меморандумі про економічну і фінансову політику України з МВФ від 5 грудня 2018 (далі – Меморандум).
“Важливо відзначити, що припинення функцій розслідування, про які йдеться в Меморандумі, не слід ототожнювати з моменту припинення Національним банком наглядових функцій у сфері фінансового моніторингу, – зазначає перший заступник голови НБУ Катерина Рожкова. За її словами, Національний банк і надалі в межах законодавчо визначених повноважень здійснювати аналіз ефективності системи управління ризиками банком, буде визначати відповідність заходів, здійснюваних банком для обмеження (зменшення) ризиків при своїй діяльності. “Це робиться я з метою не допустити використання банківських послуг для легалізації” брудних “грошей і забезпечити адекватність механізмів фінансового моніторингу, включаючи заходи з вивчення банківських і клієнтських операцій”, – пояснює Катерина Рожкова.
З цією метою проект дорожньої карти передбачає перелік заходів, які дозволять:
- підвищити ефективність роботи банківського сектора і Національного банку в області попередження (протидії) легалізації “брудних” коштів та фінансуванню тероризму;
- підвищити ефективність кооперації між НБУ, Державною службою фінансового моніторингу України та правоохоронними органами;
- підвищити рівень обізнаності банківського сектора щодо завдань і вимог, які стоять перед банками в сфері протидії та запобігання відмиванню “брудних” коштів та фінансуванню тероризму;
- переглянути внутрішні документи і процедури Національного банку після прийняття нового Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення” для приведення їх у відповідність зі зміненим законом. Зокрема, в частині посилення нагляду і підвищення уваги до ризиків відмивання “брудних” грошей / фінансуванню тероризму.
При цьому, за словами директора департаменту фінансового моніторингу НБУ Ігоря Берези, на Національний банк не покладено функцію розслідування злочинів в сфері фінансового моніторингу, так само як і будь-яких інших злочинів.
“З урахуванням обмеженості трудових, тимчасових і технічних ресурсів, а також щоб уникнути невиправданого використання цих ресурсів, Національний банк зосереджує свої зусилля безпосередньо на здійсненні нагляду за банками в сфері фінансового моніторингу. Зокрема, НБУ аналізує ефективність побудованих в банках систем протидії незаконним операціям, достатність процедур і контролів. і якщо виявляє «слабкі місця» банку в сфері фінансового моніторингу, то пропонує йому прийняти більш дієві заходи для того, щоб уникнути використання банками вских послуг в схемах по легалізації коштів “, – пояснює Ігор Береза.
Але коли система управління ризиків банку і вжиті ним заходи виявилися неефективними, і це призвело до вчинення порушень та / або здійснення ризикової діяльності в сфері фінансового моніторингу, тоді Національний банк застосовує відповідні заходи впливу для здійснення ретельного аналізу, виявлення можливих порушень вимог законодавства з питань моніторингу і прийняття відповідних рішень. “Регулятор ретельно вивчає операції як самого банку, так і його клієнтів, що є звичайною практикою не тільки в Україні, але і в світі”, – зазначає Ігор Береза.
Надалі Національний банк планує переглянути адекватність ресурсів для проведення ефективного нагляду на основі ризик-орієнтованого підходу.
За матеріалами: https://bank.gov.ua/